سانترال چیست؟ دستگاه سانترال به منظور ایجاد یک شبکه خصوصی در یک مجموعه (شرکت) مورد استفاده قرار میگیرد که در آن با به اشتراک گذاشتن تعدادی از خطوط شهری امکان استفاده برای تمام داخلی ها با (تنظیم امکانات و محدودیت ها) به وجود خواهد آمد.

در واقع یک دستگاه سانترال حکم یک مرکز مخابرات کوچک را خواهد داشت که در اختیار یک مجموعه قرار می گیرد. امکانات بالقوه دستگاه های سانترال و تلفن های سانترال شرکت ها و حتی فروشگاه ها را ملزم به استفاده از این دستگاه میکند.

از جمله این امکانات می توان به اشتراک گذاشتن خطوط شهری تلفن گویا ، درسترسی آسان و بدون هزینه داخلی ها به هم دیگر ، اشتراک لوازم مخابراتی بین داخلی ها و ... اشاره کرد. پاناسونیک با ارائه سیستمهایی با کارایی و امکانات بالا و قیمت مناسب توانسته در این زمینه پیشتاز باشد

انواع سانترال

سانترال کم ظرفیت:

سانترال کم ظرفیت معمولا برای شرکت های که نیاز به حداکثر از ۸ خط شهری و یا ۲۴ خط داخلی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله امکانات سانترال کم ظرفیت قرار دادن تلفن گویا، قابلیت نصب کارت نمایشگر شماره، واحد پذیرش تماس سه مرحله ای DISA ، پیج کردن اعضا، تخصیص زمان بندی برای ساعت ناهار اداره و …. می توان ذکر نمود.

سانترال های کم ظرفیت موجود در بازار معمولا به صورت (۳ خط شهری، ۸ خط داخلی) یا (۶ خط شهری، ۱۶ خط داخلی) می باشد. که در صورت استفاده از سانترال کم ظرفیت (۳ خط شهری، ۸ خط داخلی) برای ارتقا شما می توانید از کارت توسعه استفاده نمایید به صورتی که در مرحله اول اجازه ارتقا به ۶ خط شهری، ۱۶ خط داخلی موجود می باشد و کارت توسعه بعدی سانترال شما را تا ۸ خط شهری، ۲۴ خط داخلی توسعه می دهد

سانترال پر ظرفیت:

از سانترال پر ظرفیت معمولا در شرکت ها یا سازمان های استفاده می کنند که نیاز به بیشتر از  ۸ خط شهری و یا ۲۴ خط داخلی داشته باشند که در این قسمت به معرفی مختصری از آنها می پردازیم

مرکز سانترال پر ظرفیت KX-TDA100

قابلیت نصب خطوط شهری دیجیتال و آنالوگ

قابلیت نصب کارتهای VOIP

قابلیت نصب حداکثر ۹۶ خط شهری یا ۹۶ خط داخلی

دارای ۶ درگاه ورودی کارت

مرکز سانترال پر ظرفیت KX-TDA200

قابلیت نصب خطوط شهریدیجیتال و آنالوگ

قابلیت نصب کارتهای VOIP

قابلیت نصب حداکثر۱۲۸ خط شهری یا۱۲۸ خط داخل

دارای۱۱درگاه ورودی کارت

مرکز سانترال پر ظرفیت KX-TDA600

قابلیت استفاده ازVOIP

قابلیت نصب خطوط شهری دیجیتال و آنالوگ

قابلیت اتصال ۶۴۰ پورت خط شهری یا ۱۰۲۴ خط داخل

قابلیت تبدیل شدن به سیستم TDE600 با تعویض کارت MPR مرکز

مرکز سانترال پر ظرفیت KX-TDA30

قابلیت نصب خطوط شهریدیجیتال و آنالوگ

قابلیت نصب کارتهای VOIP

قابلیت نصب حداکثر ۱۲ خط شهری یا ۲۸ خط داخلی

دارای ۴ داخلی اختیاری به صورت فعال هنگام خرید

مرکز سانترال پر ظرفیت KX-TDA100D

دارای ۴ پورت داخلی دیجیتال به صورت فعال

پشیبانی از کلیه امکانات مراکز TDA

پشتیبانی از داخلیهای ۲۴ پورت

دارای ۷ درگاه ورودی کارت

دستگاه سانترال یا (PBX ( Pravate branch exchange به منظور ایجاد یک شبکه خصوصی در یک مجموعه (شرکت) مورد استفاده قرار میگیرد که در آن با به اشتراک گذاشتن تعدادی از خطوط شهری امکان استفاده برای تمام داخلی ها با (تنظیم امکانات و محدودیت ها) به وجود خواهد آمد.

در واقع یک دستگاه سانترال حکم یک مرکز مخابرات کوچک را خواهد داشت که در اختیار یک مجموعه قرار می گیرد. در تلفنهای سانترال شما این امکان را داریدکه چند خط شهری و داخلی را با یک عدد تلفن رومیزی کنترل نمایید . به طور مثال در مجموعه ای که دارای ۱۰۰ نفر پرسنل است اگر شما به فرض ۱۵ خط شهری برای ارتباط با بیرون از سازمان داشته باشید شما مجبور میباشید بر روی میز هر ۱۰۰ نفر پرسنل شرکت ، ۱۵ دستگاه تلفن بگذارید که حتی تصور چنین راه حلی نیز ممکن نمیباشد پس میبایست از سوییچی استفاده نمود که این ۱۵ خط شهری را بین ۱۰۰ نفز پرسنل دفتر ما تقسیم نماید .یکی دیگر از مزایای استفاده از مراکز تلفن سانترال تماس داخلی بین پرستل مجموعه بدون نیاز به خطوط شهری میباشد .

از دیگر مزایای این مراکز میتوان به پشتیبانی یک اپراتور از چندین خط شهری و یا امکان استفاده از اپراتور گویا (DISA) اشاره نمود . در مراکز تلفن سانترال همه چیز در کنترل ماست از امکان محدود نمودن داخلی ها در شماره گیری تا اعمال محدودیت در تماس های بیرونی با شرکت . در حال حاضر مراکز تلفن سانترال های متفاوتی با برند ها و ظرفیتهای متفاوت در خطوط شهری و داخلی در بازار موجود میباشد . پاناسونیک به عنوان شرکتی پیشرو در زمینه تولید و عرضه محصولات مخابراتی از پیشروان  این صنعت میباشد و شرکت ایده آل گستر به عنوان نمایندگی محصولات مخابراتی و اداری پاناسونیک در ایران مفتخر است انواع مراکز تلفن سانترال پاناسونیک را با ظرفیتهای مختلف و امکانات بیشمار تقدیم مشتریان گرامی قرار دهد . در زیر تصویر شماتیک یک مرکز تلفن سانترال را میبینید .

تلفن سانترال

به علت پاره ای از مسایل از قبیل محدودیت در واگذاری خطوط ازاد تلفن از طرف شرکتهای مخابرات ملاحظات اقتصادی یا برخی شرایط خاص از جمله مسایل امنیتی استفاده از تلفن سانترال اجتناب ناپذیر به نظر میرسد.در یک سیستم سانترال تعداد ی خط ازاد در پورت ورودی به تعداد بیشتری خط داخلی در پورت خروجی تبدیل می شود که این امر می تواند سازوکاری برای بهینه سازی استفاده از خطوط تلفن خصوصا در نقاط شلوغ شهر یا مراکز امنیتی به وجود اورد .
به عنوان مثال یک خوابگاه ۲۰ اتاقه را در نظر بگیرید با استفاده از این سیستم می توان با یک خط یا بیشتر به تمامی اتاق ها سرویس داد .
مثلا از یک خط برای ۴ اتاق استفاده کرد و این خط را به این ۴ اتاق وصل کرد البته باید در نظر داشت که هر لحظه فقط وفقط یک اتاق می تواند به خط اصلی و ورودی وصل گردد.
با افزایش جمیعت در مراکز پر تردد شهر و در نتیجه افزایش تقاضای
خط تلفن همین طور نا ممکن بودن تعویض و گسترش شبکه کابل ها در این مناطق باید به فکر چاره بود .
استفاده از وسیله ای بنام RU یکی از راهکارهایی است که شرکت های مخابرات برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنند.
این وسیله از یک طرف در شرکت مخابرات و از طرف دیگر در نزدیکترین پست به کاربران نصب می شود و امکان انتقال چند خط از طریق یک زوج سیم را برقرار می کند اما باز هم جوابگوی ترافیک بالای خطوط نخواهد بود.
استفاده از مراکز تلفن سانترال راه پیشنهادی دیگری است که هم از نظر هزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و هم از نظر فنی قابل اعتماد می باشد.
مثا ل خوابگاه را در نظر بگیرید:
خوابگاهی مشتمل بر ۲۰۰ اتاق است تقاضای ۲۰۰ خط ازاد تلفن از شرکت مخابرات امکان پذیر نخواهد بود.حتی اگر دریافت این خطوط هم میسر باشد باز هم این کار منطقی به نظر نمی رسد زیرا حتی در یک زمان مشخص در پر ترافیک ترین ساعات روز تعداد خطوط در حال مکالمه به ۴۰ خط هم نمیرسد.
این مثال روشن می کند که برای چنین مکانی ۴۰ خط ازاد تمام نیاز ما را براورده می سازد بنابرین باید به طراحی یک سیستم سانترال ۴۰ به ۲۰۰ پرداخت.
هر کاربری که با این سیستم تماس می گیرد باید به محض اشغال شدن خط یا شنیدن پیغام شماره داخلی خود را وارد کند .سیستم پس از اشکار سازی و رمز گشایی کد های DTMF یکی از خطوط اصلی را به داخلی مورد نظر وصل و مکالمه را برقرار می کند.
در یک سیستم سانترال تلفن تعدادی خط تلفن در پورت ورودی قرار می گیرند و با یک نسبت منطقی به پورت های خروجی تبدیل می شوند.این خود اهمیت استفاده از چنین سیستمی را اشکار می سازد.
به همین دلیل است که تواناییهای بسیار یک سیستم سانترال ان را به انتخابی بی رقیب در بسیاری از مکانها از جمله ادارات ودانشگاه ها و…تبدیل کرده است.

ویژگی های یک سیستم تلفن سانترال

سیستم تلفن سانترال یک پروژه گسترده می باشد و می توان ویژگی های گوناگونی را برای ان در نظر گرفت.
در این بخش به چند مورد از مهمترین عوامل دخیل در فرایند طراحی یک سیستم تلفن سانترال می پردازیم.
۱)شبانه روزی و بی نیاز از اپراتور است.
۲)از نظر سخت افزار بهینه و از نظر هزینه مقرون به صرفه است.
۳)می توان توسط کامپیوتر وضیعت لحظه به لحظه شبکه را مانیتور نمود.
۴)امنیت شبکه به راحتی فراهم و در دسترس است.
۵)امکان شماره گیری و برقراری ارتباط با خارج از سیستم وجود دارد.
۶
)می توان برقراری تماس های داخلی را ممکن نمود.

 

 

هر سانترال دارای تعدادی خط تلفن شهری می باشد که در بیان عامه مردم این پورت های خط شهری به ورودی سانترال شناخته می شوند و همچنین هر سانترال تعدادی پورت داخلی برای اتصال کاربران شرکت به دستگاه سانترال دارد که این پورت های داخلی با عنوان خروجی سانترال شناخته می شوند.

 


 

ما به چه تعداد ورودی و خروجی نیاز داریم 

با توجه به توضیح بالا مشخص می شود هر شرکت با توجه به تعداد خط تلفنی که دارد نیاز به پورت ورودی سانترال و به تعداد کاربرانی که دارد نیاز به پورت خروجی سانترال دارد. استانداردی برای نسبت تعداد خط شهری به تعداد کاربر وجود ندارد ولی به طور معمول برای هر سه کاربر یک خط شهری در نظر گرفته می شود. یعنی اگر شرکتی 15 کاربر دارد بهتر است حداقل 5خط تلفن تهیه نماید. البته نوع فعالیت شرکت ها و نحوه ارتباطاتی که با مشتریان دارند و فرایند ارائه کالا یا خدمات شرکت نیاز به خط تلفن شهری متفاوت می باشد.

به علت پاره اي از مسايل از قبيل محدوديت در واگذاري خطوط ازاد تلفن از طرف شرکتهاي مخابرات ملاحظات اقتصادي يا برخي شرايط خاص از جمله مسايل امنيتي استفاده از تلفن سانترال اجتناب ناپذير به نظر ميرسد.
در يک سيستم سانترال تعداد ي خط ازاد در پورت ورودي به تعداد بيشتري خط داخلي در پورت خروجي تبديل مي شود که اين امر مي تواند سازوکاري براي بهينه سازي استفاده از خطوط تلفن خصوصا در نقاط شلوغ شهر يا مراکز امنيتي به وجود اورد .
به عنوان مثال يک خوابگاه 20 اتاقه را در نظر بگيريد با استفاده از اين سيستم مي توان با يک خط يا بيشتر به تمامي اتاق ها سرويس داد .
مثلا از يک خط براي 4 اتاق استفاده کرد و اين خط را به اين 4 اتاق وصل کرد البته بايد در نظر داشت که هر لحظه فقط وفقط يک اتاق مي تواند به خط اصلي و ورودي وصل گردد.
هدف از اين پروژه طراحي يک سيستم تلفن سانترال يک به ده مي باشد که با استفاده از ان مي توان از يک خط ورودي براي ارتباط با ده خط داخلي استفاده نمود.
در اين سيستم داخلي هاي مورد نظر فاقد ولتاژ DC خط مي باشند و فقط از ولتاژ زنگ براي به صدا در اوردن زنگ اخبار تلفن استفاده مي گردد.
همچنين در اين سيستم چون سيستم داخلي مجزا از شبکه مخابرات مي باشد لذا بايد براي داخلي مورد نظر زنگ فرستاده شود و بر اين اساس بايد خودمان ولتاژ زنگ را براي استفاده کنندگان داخلي توليد و مهيا سازيم.
در نهايت با ايجاد شرايط مطلوب خط ورودي واصلي را به خط داخلي منتقل سازيم که نحوه ايجاد اين شرايط و توضيحات ان ذکر خواهد شد.
شايان ذکر است که پروژه سانترال يک پروژه گسترده و با استعدادي است و مي توان امکانات مطلوب و زيادي را بدان افزود.
لذا اين پروژه اساس و چگونگي کارکرد يک سيستم سانترال را ارايه ميدهد و مي تواند مبناي کار پروژه هاي کاملتر و مطلوبتر قرار گيرد.
با افزايش جميعت در مراکز پر تردد شهر و در نتيجه افزايش تقاضاي خط تلفن همين طور نا ممکن بودن تعويض و گسترش شبکه کابل ها در اين مناطق بايد به فکر چاره بود .
استفاده از وسيله اي بنام RU يکي از راهکارهايي است که شرکت هاي مخابرات براي رفع اين مشکل پيشنهاد مي کنند.
اين وسيله از يک طرف در شرکت مخابرات و از طرف ديگر در نزديکترين پست به کاربران نصب مي شود و امکان انتقال چند خط از طريق يک زوج سيم را برقرار مي کند اما باز هم جوابگوي ترافيک بالاي خطوط نخواهد بود.
استفاده از مراکز تلفن سانترال راه پيشنهادي ديگري است که هم از نظر هزينه بسيار مناسب و مقرون به صرفه است و هم از نظر فني قابل اعتماد مي باشد.
مثا ل خوابگاه را در نظر بگيريد:
خوابگاهي مشتمل بر 200 اتاق است تقاضاي 200 خط ازاد تلفن از شرکت مخابرات امکان پذير نخواهد بود.حتي اگر دريافت اين خطوط هم ميسر باشد باز هم اين کار منطقي به نظر نمي رسد زيرا حتي در يک زمان مشخص در پر ترافيک ترين ساعات روز تعداد خطوط در حال مکالمه به 40 خط هم نميرسد.
اين مثال روشن مي کند که براي چنين مکاني 40 خط ازاد تمام نياز ما را براورده مي سازد بنابرين بايد به طراحي يک سيستم سانترال 40 به 200 پرداخت.
هر کاربري که با اين سيستم تماس مي گيرد بايد به محض اشغال شدن خط يا شنيدن پيغام شماره داخلي خود را وارد کند .سيستم پس از اشکار سازي و رمز گشايي کد هاي DTMF يکي از خطوط اصلي را به داخلي مورد نظر وصل و مکالمه را برقرار مي کند.
در يک سيستم سانترال تلفن تعدادي خط تلفن در پورت ورودي قرار مي گيرند وبا يک نسبت منطقي به پورت هاي خروجي تبديل مي شوند.اين خود اهميت استفاده از چنين سيستمي را اشکار مي سازد.
به همين دليل است که توانا ييهاي بسيار يک سيستم سانترال ان را به انتخابي بي رقيب در بسياري از مکانها از جمله ادارات ودانشگاه ها و...تبديل کرده است.