کسب و کار موبایل فروش ها شغل شیکی است و زمانی خواهان زیادی داشت. اما امروزه باید بتوانید با خرده فروش های آنلاین رقابت کنید. داستان کسب و کار این هفته به مغازه های موبایل فروشی اختصاص دارد.

به گزارش دریک آنلاین، شاید آن روزی که مارشال مک لوهان در توصیف آینده جهان از ترکیب «دهکده‌جهانی» نام برد هیچ‌کسی باور نمی‌کرد دنیا به شکل امروز از نظر اطلاعاتی و ارتباطی تبدیل به دهکده‌ای شود که گویی دوستی در آن سوی کره زمین در همین واحد کناری شما سکونت دارد و تنها در عرض چند ثانیه با یک گوشی موبایل و یک سرور اینترنت می‌توانید به‌راحتی تمام کارهای روزمره و زندگی‌تان را برایش شرح دهید.

در واقع دنیای تکنولوژی امروز با سرعت فزاینده‌ای رو به رشد است و انواع ابزارهای ارتباطی تقریباً در دست همه انسان‌ها در حال استفاده است. موبایل‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و ابزارهای دیگر ارتباطی امروزه به وفور در دست پیر و جوان، کارگر و کارمند، شاغل و بیکار دیده می‌شود. همچنین در چند دهه اخیر کسب‌وکارهای تازه‌ای شکل گرفت که در راستای رسیدگی به همین ابزارهای ارتباطی بود به‌گونه‌ای که فروشگاه‌ها و مغازه‌های متعددی در سطح شهرها پدیدار شد که به فروش و تعمیر انواع گوشی‌های موبایل و ابزارهای مرتبط با آنها می‌پردازند. در گزارش امروز قصد داریم شرایط سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی یک مغازه موبایل فروشی و تعمیرات موبایل را بررسی کنیم.

اصل اول، مکان یابی

بــرای راه‌انـــدازی هــر کسب‌وکاری باید شرایط مکانی مغازه یا فروشگاه خود را به خوبی بررسی کنیم. برای این کار نیاز است مغازه ما یا در راسته بازار موبایل و اطراف آنجا باشد یا در منطقه‌ای پررفت‌وآمد. بالطبع اگر بتوانید در قسمت‌هایی از شهر که بورس موبایل و لوازم جانبی آن است مغازه‌ای برای خود اجاره کنید موفقیت بیشتری در انتظار شماست.

جواز کسب

پــس از پیــدا کــردن مغازه، شما باید به اتحادیه موبایل‌فروشان سری بزنید و برای مغازه خود یک جواز کسب بگیرید. گرفتن مجوز حداقل یک ماه طول می‌کشد و حدود ۲ میلیون تومان هم هزینه دارد. در طول این مدت که مجوز حاضر می‌شود شما می‌توانید سراغ آماده کردن مغازه خود بروید.

دکوری که جذاب است

عموما مغازه‌های موبایل فروشی دکورهای مشابهی دارند و یک سری از موبایل‌های خود را پشت ویترین و یک سری از وسایل جانبی را هم به در و دیوار مغازه آویزان می‌کنند، اینکه شما چقدر به جلوه بیرونی مغازه‌تان اهمیت می‌دهید یک مسئله سلیقه‌ای است اما در نظر بگیرید که چیدمان و دکور مغازه یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مشتری است، پس سعی کنید مقداری از خلاقیت خود را صرف یک دکور متفاوت برای مغازه کنید. لازم است در میزان مبلغی که قرار است برای دکور در نظر بگیرید بگوییم که مبلغ دکور زدن برای یک مغازه ۱۴متری از ۵میلیون تومان شروع شده و می‌تواند تا ۵۰ میلیون تومان هم هزینه بردارد.

سرمایه برای خرید وسایل

پس از طراحی و پیدا کردن دکور موردنظر باید سراغ خرید گوشی‌ها و ابزارهای لازم بروید، برای خرید گوشی‌ها همان‌طور که می‌دانید از گوشی‌های ساده ۵۰هزار تومانی در بازار وجود دارد تا گوشی‌های پیشرفته و گران‌قیمت ۳ میلیونی، اگر متوسط هزینه برای هر گوشی را ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیرم برای شروع حداقل باید ۵۰عدد گوشی در مغازه در مدل‌های مختلف داشته باشید، همچنین حدود ۱۰میلیون تومان هم برای خرید ابزارهای جانبی مانند شارژر، برچسب، کارت حافظه، باتری، کیف موبایل، آویز و… در نظر بگیرید و فراموش نکنید که این ابزارهای جانبی یک حاشیه امن سودآور برای کسب‌وکار شماست. به گزارش فرصت امروز در نظر داشته باشید که سود فروش گوشی‌های موبایل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد می‌شود اما درخصوص ابزارهای جانبی بسته به نوع آن از ۵۰ تا ۲۰۰ درصد سود هم گرفته می‌شود.

سرمایه‌های دانشی

برای شروع کار شما باید علاقه و آشنایی کافی برای حضور در این کار را داشته باشید، انواع گوشی‌ها و قابلیت‌های آنها را بشناسید و به خوبی هم بتوانید با مشتری ارتباط برقرار کنید. بحث جذب مشتری و بازاریابی در این حرفه بسیار مهم است که می‌توانید از طریق کار تجربی در کنار یک فروشگاه حرفه‌ای برای مدت مثلاً یک ماه برخی اصول ارتباط با مشتری را بیاموزید.

همچنین برای بحث تعمیرات موبایل که یک کار تخصصی است نیاز است دوره مربوط به آن را در آموزشگاه‌های تحت نظر فنی و حرفه‌ای بگذرانید، این دوره‌ها معمولاً یک ماهه هستند و بخشی از کار هم به‌صورت تجربی دستگیرتان خواهد شد، البته برای شروع کار می‌توانید از یک نفر تعمیرکار حرفه‌ای و کارکرده به‌صورت پاره وقت در کنار کارتان بهره بگیرید که بازدهی کار را افزایش و ریسک کار را کاهش می‌دهد.

این نکته را هم فراموش نکنید که هر گوشی یا وسیله‌ای که می‌فروشید در مغازه تست کنید و به مشتری تحویل دهید حتی اگر مشتری اعلام کرد که نیازی نیست شما کار اصولی و حرفه‌ای خود را انجام دهید تا هرگونه مسئولیت خرابی پس از تحویل را از خود مبرا کنید.

اپل که باارزش‌ترین برند در دنیا محسوب می‌شود، هرساله آی‌فون‌های جدید خود را روانه بازار می‌کند. این شرکت بعد از مدت‌ها تصمیم گرفت تا باتوجه به تمایل بازار به دستگاه‌های مجهز به نمایشگر بزرگ، آی‌فون 6 و 6 پلاس را با نمایشگرهای 4.7 و 5.5 اینچی روانه بازار کند. این دو دستگاه‌ها فروش قابل‌توجهی را تجربه کردند که نشان‌دهنده اقدام مناسب و مثبت این شرکت و همچنین آینده‌نگری آن بود. اپل در سال گذشته از نسل جدید نسخه پلاس تحت نام آی‌فون 7 پلاس رونمایی کرد که دارای تفاوت کمی با نسخه پیشین حود بوده و شاید باید اصلی‌ترین به‌روزرسانی آن را مربوط به دوربین دوگانه دانست که البته حتی این دوربین دوگانه نمی‌تواند قیمت نجومی ۳/۶۰۰/۰۰۰ میلیون تومانی آن (نسخه 32 گیگابایتی) را منطقی جلوه دهد.

محصولاتی که نشان  Porsche Design را دارند جز لوازم خاص و لوکس به حساب می‌آیند و بر این اساس قیمت بالایی هم دارند. Porsche Design P9983 یکی از گوشی‌های هوشمند بسیار زیبا و با کیفیت کمپانی کانادایی بلک‌بری است که البته در حال حاضر کارایی چندانی ندارد. این گوشی از سیستم عامل منسوخ شده بلک‌بری 10 استفاده می‌کند که با توجه به محدودیت‌های آن و البته توانایی اجرای ضعیف برخی از اپلیکیشن‌های اندروید، نباید انتظار چندانی از آن داشته باشید. به علاوه سخت‌افزاری شامل چیپست Qualcomm MSM8960 Snapdragon با پردازنده ۲ هسته‌ای با سرعت ۱/۵ گیگاهرتز و دوربین‌های اصلی و سلفی ۸ و ۲ مگاپیکسلی به هیچ وجه قیمت ۲/۴۰۰/۰۰۰ تومانی این دستگاه خاص، زیبا  و دلربا را توجیه نمی‌کند.

معمولا گوشی‌هایی با پسوند کامپکت یا لایت قیمت‌های پایین‌تری از نمونه‌های اصلی خود دارند اما این موضوع درباره سونی صدق نمی‌کند! Xperia X Compact کم و بیش مشخصات Xperia X را در بدنه‌ای کوچک‌تر و صفحه نمایش ۴/۶ اینچی ( در برابر ۵ اینچ ) ارایه می‌دهد در حالی که  از برادر بزرگترش گران‌تر است؛ از سوی دیگر هر دو گوشی از مشخصات فنی یکسانی با دیگر میان‌رده‌های بازار بهره می‌برند. پردازنده اسنپدراگون 650 و نمایشگری با رزولوشن فول‌اچ‌دی ویژگی‌های مناسبی برای پرداخت مبلغی نزدیک به ۱/۵۰۰/۰۰۰ تومان نیستند و در شرایط فعلی اگر قصد خرید گوشی را دارید  Xperia X  با قیمت  ۱/۰۰۰/۰۰۰ تومان از ارزش بیشتری برخوردار است.

اونایی که تو بازار هستن به خوبی میدونن چه وقتی فصل پول در آوردن و خوب فروش کردنه و چه وقتی باید برای مدتی رو درآمدشون حساب نکنن. معمولا مشاغل آزاد دچار این وضعیت میشن و یه زمان‌هایی مثل شب عید، اعیاد مختلف طی سال یا اوایل فصل تابستون زمان‌های خوبی برای فروش بسیاری از کالاهاست. اما ایامی مثل اردیبهشت، خرداد یا ماه‌هایی چون ماه مبارک رمضان یا محرم و صفر بازار کاسبی تقریبا میخوابه.
اما شرایط برای افرادی که بازاری نیستن و خیلی هم کارشون خرید و فروش و واسطه‌گری نیست فرق میکنه. چون همیشه داد و ستد و معامله نمیکنن تا افسار بازار دستشون باشه ولی خوب زمان‌هایی پیش میاد که تصمیم به فروش دارایی‌هاشون از خونه و ماشین گرفته تا مثلا یه گوشی و حتی پرنده و حیوانات خانگی داشته باشن. درسته این افراد اون موقع فقط به فروش فکر میکنن ولی وقتی تصمیم داشته باشن چیزی رو بفروشن و خیلی هم اورژانسی نباشه بهتره بدونن چه زمانی برای معامله چه چیزهایی خوبه.
تو تمام دنیا مرسومه بعد از تعطیلات تابستان و پیش از آغاز سال نوی میلادی یا حتی تو ایران قبل از عید نوروز خودمون فصل خیلی خوبی برای فروش محصولات مختلف شروع میشه به عنوان زمان بازگشت مدارس یا Back To School.
دیگه با ظهور تکنولوژی‌های جدید مثل اپلیکیشن شیپور که فاصله‌ی بی واسطه‌ی خریدار و فروشنده رو خیلی کم کرده خیلی‌ها حتی به داشتن مغازه هم فکر نمیکنن و به جای پرداخت هزینه‌های اضافی یه گوشی هوشمند میخرن بعدش اپلیکیشن شیپور رو دانلود و نصب میکنن و همه‌ی تجارتشون میره رو همین گوشی هوشمند. من خودم دوستی دارم که یه قسمتی از خونشون رو کرده انباری و لوازم جانبی موبایل که جای زیادی هم نمیگیره میخره و میریزه اونجا فقط از طریق اپلیکیشن شیپور با مشتریاش در ارتباطه و کار فروش رو انجام میده. از این راه هم درآمد خودش خیلی عالیه هم اینکه دو تا پیک گرفته لوازم جانبی رو با پیک هر جایی که مشتری باشه میفرسته و درآمدزایی هم کرده. میگه جای مغازه جنسای خوب میارم تو شیپور میفروشم تا مشتری راضی باشه و هر جایی هم بخواد رایگان تحویلشون میدم هم خودم درآمد دارم هم اینکه هر ماه به دو نفر دیگه نون میرسونم.