نکات مهم انتخاب انواع پکیج دیواری و زمینی

به طور کلی پکیج دیواری و زمینی دستگاهی است که (به جای موتورخانه مرکزی) قادر به تأمین همزمان آب گرم مصرفی و آب گرم شوفاژ برای هریک از واحدهای آپارتمان (یا ویلاها) بوده و به راحتی به جای یک کابینت دیواری یا زمینی نصب می گردد و علاوه بر بازدهی انرژی بالاتر و مصرف سوخت کمتر (نسبت به موتور خانه مرکزی) باعث حذف لوله کشی های گسترده در ساختمان و نیز مستقل شدن هر یک از واحدها از نظر گرمایش و تأمین آب گرم مصرفی می گردد.
 پكيج های گرمایشی از نظر نحوه قرار گرفتن و نصب به دو نوع پکیج دیواری و پکیج زمینی تقسیم می شوند.

راهنمای خرید پکیج دیواری

پكیج دیواری دستگاهی است كه جایگزین موتورخانه مركزی شوفاژ گردیده و آب گرم مورد نیاز جهت تامین گرمایش محیط، به وسیله رادیاتورها و آب گرم بهداشتی جهت مصارف روزمره از قبیل شستشو، استحمام و غیره را فراهم می نماید.
گرمایش مطبوع محل سکونت و آب گرم بهداشتی، همواره از نیازهای اولیه بشر بوده و می باشد.
شاید هنوز هم استفاده از کرسی های ذغالی و بخاری های نفتی را در بعضی از نقاط کشور عزیزمان شاهد باشیم، ولی حقیقت این است که با توجه به فراوانی گاز طبیعی و برقراری امکان دسترسی به این موهبت الهی، تکنولوژی رابر آن داشته است که راهکارهای جدیدی را برای بشر مهیا سازد.

در حال حاضر، پکیج دیواری متداول ترین وسیله ایجاد گرمایش شوفاژ در سراسر دنیا است.
عدم اشغال فضای مفید، ایمنی بسیار بالا، استقلال کامل هر واحد مسکونی و رضایت کامل و کافی از عملکرد پکیج دیواری، تقریبا جایی برای تردید در استفاده از این سیستم در منازل و واحدهای تجاری باقی نمی گذارد.

راندمان بالا و مصرف بهینه سوخت گاز، از دیگر عواملی هستند که دستگاههای اجرایی را نیز تشویق به توسعه استفاده از پکیج دیواری می نماید.
پکیج دیواری، که فقط نوع فن دار آن از نظر استانداردهای معتبر دنیا تایید می گردد، علاوه بر تامین گرمایش داخل خانه یا محل تجاری، از طریق رادیاتور یا فن کوئل یا گرمایش از کف، آب گرم بهداشتی را نیز بصورت فوری در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. همچنین ترکیب این دستگاه با کولر گازی از طریق یک کویل آب گرم، می تواند علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، گرمایش مطبوع تر و ارزانتری را برای مصرف کننده مهیا سازد.

استفاده از دودکش مخصوص، کواکسیال (دو جداره) در هنگام نصب پکیج دیواری، این امکان را فراهم می نماید که علاوه بر خروج دود ناشی از کار کرد دستگاه به محیط خارج، هوای مصرفی مورد نیاز دستگاه نیز از محیط خارج تامین می گردد و در نتیجه ایمنی کاملی برای مصرف کننده فراهم می گردد.

نحوه ی عملکرد زمستانی

پکیج دیواری در فصل زمستان آب گرم مدار گرم کننده را تامین می کند.
وقتی شیر آب گرم مصرفی باز شود با عبور جریان آب از سنسور فشار میکروسوِئیچ این سنسورفعال شده با ارسال فرمان به شیر سه طرفه ی برقی از طریق برد کنترل الکترونیک مدار رادیاتور ها موقتا قطع شده آب مدار گرم کننده به مبدل حرارتی ثانویه پوسته – لوله هدایت می شود.

به این ترتیب آب گرم مصرفی به صورت فوری تامین می گردد.
بلافاصله پس از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی شیر سه طرفه ی برقی به طور خودکار آب گرم مدار گرم کننده را به مدار رادیاتورهدایت می کند.

نحوه ی عملکرد تابستانی

در این حالت پکیج دیواری تنها در زمان نیاز به تامین آب گرم مصرفی به صورت خودکار روشن می شود.
هنگامی که مصرف کننده یکی از شیرهای آب گرم را باز میکند فرمان روشن شدن مشعل از طریق میکروسوئیچ سنسور فشار وبرد کنترل الکترونیک صادر شده آب گرم مصرفی با بهره گیری از مبدل حرارتی ثانویه پوسته و لوله به صورت فوری تامین می شود با بسته شدن اب گرم مصرفی بلافاصله دستگاه خاموش خواهد شد.

مزایای پکیج دیواری

استقلال واحدهای مسکونی از یکدیگر

استقلال هر واحد مسكونی در تامین آب گرم مصرفی و گرمایش محیط

عدم نیاز به احداث موتور خانه ی مرکزی

امکان کنترل سیستم در داخل ساختمان

عدم هزینه شارژ ماهانه و تعمیر و نگهداری

سهولت در نصب ، راه اندازی ، سرویس و نگهداری

راندمان بالاتر نسبت به موتور خانه مرکزی

امنیت بالاتر بخاطر و جود سنسورهای آب گرم مصرفی و شوفاژ و سنسور دود و .......

عدم اشغال فضای مفید در ساختمانها

ابعاد کوچک، تقریبا به اندازه یك دستگاه آبگرمكن دیواری معمولی

تنظیم دما به میزان دلخواه

تامین آب گرم دائم و فراوان در كمترین زمان و جلوگیری از اتلاف انرژی

هر زمان كه شما به آب گرم نیاز داشته باشید دستگاه روشن می شود و در مواقع دیگر خاموش است

ایمنی كامل (دستگاه به صورتی طراحی گردیده كه هیچ خطری را متوجه مصرف كننده آن نمی سازد)

عملكرد مطمئن (تامین گرمایش واحدهای مسكونی تا متراژ حداكثر 350 متر مربع به صورت كامل )

كاركرد آرام و بدون صدا

راندمان حرارتی بالا همزمان با صرفه جویی در مصرف سوخت

كوتاه شدن مسیر لوله های انتقال آب گرم رادیاتور و آب گرم مصرفی به محل مورد نظر و در نتیجه جلوگیری از اتلاف انرژی و زمان

نکات مهم انتخاب انواع پکیج دیواری و زمینی

به طور کلی پکیج دیواری و زمینی دستگاهی است که (به جای موتورخانه مرکزی) قادر به تأمین همزمان آب گرم مصرفی و آب گرم شوفاژ برای هریک از واحدهای آپارتمان (یا ویلاها) بوده و به راحتی به جای یک کابینت دیواری یا زمینی نصب می گردد و علاوه بر بازدهی انرژی بالاتر و مصرف سوخت کمتر (نسبت به موتور خانه مرکزی) باعث حذف لوله کشی های گسترده در ساختمان و نیز مستقل شدن هر یک از واحدها از نظر گرمایش و تأمین آب گرم مصرفی می گردد.

 پكيج های گرمایشی از نظر نحوه قرار گرفتن و نصب به دو نوع پکیج دیواری و پکیج زمینی تقسیم می شوند.

بدنه بخاری برقی معمولا از فلز ساخته می‌شود. چون بهتر از بدنه پلاستیکی یا کائوچویی می‌تواند در مقابل حرارت زیاد دوام بیاورد. بدلیل فلزی بودن بدنه و   تمهیداتی برای اتصال برق بخاری بکار گرفته می‌شود. که از آن جمله می‌توان به استفاده از سرامیک و چینی به عنوان عایق در ترمینال‌های ارتباطی و استفاده از وارینش به عنوان حفاظ پوششی اشاره کرد. جنس وارینش معمولا از الیاف نسوز است، و مقاومت آن در برابر حرارت بسیار زیاد است. متاسفانه امروزه در ساخت وارینش از الیاف نامرغوب فراوان استفاده می‌شود، که سبب ناپایداری آن در برابر حرارت می‌شود. از این جهت باید در تعویض وارینش به کیفیت جنس آن توجه شود.

از سری آموزش های تعمیر و نگهداری لوازم خانگی، این بار با مطلب آشنایی کامل با ساختمان بخاری برقی با هم همراه می شویم تا با ساختمان و مدارهای الکتریکی بخاری برقی آشنا شویم.

 

برای آشنایی با ساختمانبخار برقی که در پست معرفی انواع بخاری برقی با آن ها آشنا شدیم، ابتدا قطعات و اجزای تشکیل دهنده آن نشان داده می شود، سپس اجزای مدار الکتریکی آن را شرح می دهیم.

کلید بخاری برقی: کلیدها به صورت ساده و بدون چراغ از نوع یک پل و دو پل و یا به صورت چراغ دار از نوع یک پل، دو پل و سه پل وجود دارد. در شکل مقابل کلیدهای دو پل ساده و بدون چراغ (الف) و کلیدهای چراغ دار یک پل، دو پل و سه پل (ب) را مشاهده می کنید.

مرحله ۲

عایق الکتریکی بخاری برقی : برای نگهداری سیم های المنت برخی بخاری برقی ها لوله های تو خالی عایق از جنس سرامیک استفاده می شود. برای عبور سر سیم های المنت، در هر سر لوله های عایق سوراخی تعبیه شده است. برای عایق کردن پایه های المنت نسبت به بدنه، عایق سوراخ دار چینی به کار می رود.

انواع بخاری برقی

رادیاتور برقی :
رادیاتور برقی که به اسم رادیاتور روغنی و همچنین شوفاژ برقی نیز شناخته می شود یکی از انواع بخاری بوده که دارای شکل کلی شبکه های رادیاتور است و درون آن بجای آب از روغن پر شده است . المنت های قرارگرفته در دستگاه موجب گرم شدن روغن و حرکت آن در پره های رادیاتور شده و با گرم شدن پره های رادیاتور موجب گرم شدن محیط می شود.
روغن در این دستگاه ناقل گرما بوده و نه سوخت در اصل روغن استفاده شده در دستگاه دائمی بوده و هیچ زمان نیاز به تعویض ندارد.
المنت گرم کننده روغن در کف دستگاه قرار گرفته و با گرم شدن روغن و توسط سیستم کانوکشن روغن گرم به بالا و روغن سرد به پایین دستگاه منتقل می شود.و این چرخه بطور مستمر ادامه پیدا می کند.
ظرفیت گرمایی روغن موجب جذب انرژی بیشتر در حجم کمتر ( نسبت به آب ) می شود. مسلما رادیاتور برقی در مقایسه با بخاری گازی دارای هزینه مصرفی بالاتری است اما بطور گسترده در اتاق خواب و اتاقهایی با سایز کوچک تا متوسط استفاده می شود چرا که اصولا بخاری گازی و خصوصا مدلهای بدون دودکش نبایستی در اتاق خواب استفاده شود.
رادیاتورهای برقی عموما ایمن تر از دیگر مدلهای بخاری می باشد. ضمنا معمولا بدلیل پوشیده بودن سطوح گرمازا از این دستگاه گه گاه می توان برای خشک کردن حوله و یا کمی البسه استفاده کرد.البته توجه کنید در صورت خشک شدن حتما بایستی البسه از روی دستگاه برداشته شود خصوصا لباس های پلی استر که بعد از خشک شدن احتمال جمع شدن و یا سوختن آنها وجود دارد.
رادیاتورهای برقی عمدتا دارای 5 تا 15 پره و توان مصرفی 900 تا 2000 وات می باشد.این دستگاه معمولا دارای ترموستات خاموش و روشن شدن خودکار و دو حالت گرمایی ( کم و زیاد ) می باشد.
بعضی از مدلهای رادیاتور برقی مجهز به فن می باشد در این صورت یا این فن متصل به دستگاه خود دارای یک المنت (مثلا حدود 500 وات ) می باشد و یا تنها گرمای مرتبط با اولین پره را به گردش در می آورد و در کل اثر آن در گرم کردن محیط چندان نیست.
بخاری تابشی :
همانطور که از نام آن پیداست در این بخاری گرما در درواقع تابش گرم ایجاد شده توسط لامپ و یا المنت دستگاه می باشد. در بخاری تابشی گرما از یک سطح گرم ( المنت) به یک سطح سرد ( محیط و یا انسان) توسط نیروی تابشی منتقل می شود. در این نوع بخاری از المنت با لامپ هالوژن و یا کوارتز مقاوم در برابر گرما استفاده می شود در بخاری تابشی معمولا از چندین لامپ و یا المنت استفاده می شود و معمولا یک سطح بازتابنده در بخش پشتی المنت ها قرار داده می شود تا بخشی از تابش که در سمت دستگاه است نیز به سمت محیط تابیده شود.
بخاری های تابشی معمولا 86 درصد انرژی را به تابش تبدیل می کنند و مصرف برق هر لامپ حدود 400 وات است پس دستگاهی که دارای 3 لامپ باشد حدود 1200 وات مصرف برق دارد که در مقایسه با انواع دیگر بخاری برقی مصرف برق پایین تری دارد اما این به معنای ایده آل بوده این بخاری در همه جا نیست.

بخاری فن دار :
در بخاری برقی فن دار ، یک فن گرمای المنت را به بیرون از دستگاه منتقل می کند و موجب گرم شدن محیط می شود.استفاده از فن موجب چرخش بهتر هوا و گرم شدن سریعتر محیط می شود.
این نوع طراحی نیز امکان ساخت بخاری های با اندازه کوچکتر را ممکن ساخته ، بازده این بخاری ها تقریبا 100 درصد بوده یعنی تمامی گرمای ایجاد شده به محیط منتقل می شود.
بخاری های فن دار معمولا دارای ترموستات تنظیم و سنسور خاموش شدن در صورت گرم شدن بیش از حد دستگاه می باشد. این بخاری ها عموما دارای سطح ایمنی خوبی می باشند اما برای استفاده در محیط های مرطوب و یا با رطوبت بالا مناسب نیستند.

بخاری کانوکتوری بدون فن :
این نوع بخاری مشابه بخاری های فن دار است اما در آن از فن جهت انتقال گرما استفاده نشده و یا روشن بودن فن دستگاه اختیاری می باشد . ویژگی این بخاری در مقایسه با مدلهای فن دار قابلیت کارکرد بدون صدا ( عدم نیاز به روشن بودن فن) می باشد اما از طرف دیگر ، این سری بخاری ها دارای اندازه بزرگتر نسبت به مدلهای فن دار می باشند.

بخاری حمامی :
بخاری های حمامی نوعی از انواع بخاری تابشی و یا فن دار می باشد که برای قرار گیری در سرویس بهداشتی و یا حمام ساخته شده است . نوعی از این بخاری که برای نصب در حمام ساخته شده دارای سطج ایمنی بالا یعنی IP24 بوده و کلید خاموش و روشن آن نیز توسط یک بند به دستگاه متصل است . نصب این بخاری ها حتما بایستی توسط سیم برق ضد آب انجام شود و نصب در محیط هایی با رطوبت 100درصد مانند حمام کاملا ایمن و بی خطر است. این بخاری ها از لامپ مادون قرمز استفاده می کند و گرما توسط سیستم تابشی موجب گرم شدن محیط می شود.
نوعی از این بخاری که برای سرویس بهداشتی ساخته شده قابل نصب در محیط هایی با تماس مستقیم با آب نمی باشد. اما نوع طراحی عموما بصورت دیواری بوده و در بعضی مدلها یک بخش جهت قرار دادن حوله نیز در آن تعبیه شده است.

انتخاب سیستم گرمایشی با اندازه‌ی مناسب، تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه های گرمایش و دستیابی به دمای مطلوب دارد. بخاری های بزرگی که توان گرمایشی آن ها بیش از توان مورد نیاز برای گرمایش فضای مورد نظر است، هزینه های بیشتری را به کاربر تحمیل می کنند و ممکن است مشکلاتی را نیز ایجاد کنند. بنابراین، بخاری را می باید متناسب با نیاز حرارتی کابر تهیه کرد.
اگر منزل تان عایق کاری مناسبی ندارد، به حداقل 850 وات توان گرمایشی برای هر متر مربع فضا نیاز دارید و اگر منزلتان از عایق کاری مناسبی برخوردار است، 100 وات برای گرمایش هر متر مربع کافی است.
با یک بخاری نمی توان تمامی نقاط منزل را گرم کرد؛ در صورت استفاده از تنها یک بخاری، میزان مصرف برق و هزینه های مربوط به گرمایش افزایش می یابد و افزون بر این، هوای اتاق نیز به دمای مطلوب نمی رسد. در چنین شرایطی، می توانید از بخاری های کوچک قابل حمل (Portable) استفاده کنید.
بخاری ها معمولا برای گرمایش بخشی از فضای خانه ها طراحی می شوند. با استفاده از بخاری های ویژه در نقاط مختلف منزل، می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.
 

لامپ های کم مصرف را نباید بیشتر از ۹ ساعت ممتد روشن نگه دارید

نور و روشنایی یکی از ضروریات زندگی هر انسانی است و نیازی است که مخصوصا در زندگی مدرن امروزی به سختی می‌توانیم جایگزینی برای آن پیدا کنیم. لامپ‌ها و روشنایی‌ها انواع گوناگونی دارند، از گذشته‌های دور تا کنون مدل‌های جدیدی با کارکردهای متفاوت ابداع شده‌اند اما هنوز برخی از همان مدل‌های قدیمی کاربرد دارند، چرا که هر کدام از انواع لامپ‌ها برای مکانی خاص مناسب‌اند و بازدهی مشخصی دارند که اگر راجع به آنها بدانیم، می‌توانیم به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کنیم.

انواع لامپ و روشنایی

لامپ‌های رشته‌ای یکی از قدیمی‌ترین انواع روشنایی است، نور زرد دارند و به شکل حبابی هستند که شامل انواع شفاف، مات و رنگی می‌شوند.

این لامپ‌ها از لحاظ بازده الکتریسته (مصرف انرژی برق) مقرون به صرفه نیستند و از کل انرژی دریافتی فقط ۳ درصد را به نور تبدیل می‌کنند و تقریبا تمام انرژی دریافتی به گرما تبدیل می‌شود که برای دفع این گرما شما مجبور به استفاده از هواکش‌ها می‌شوید که اغلب باعث اتلاف بیشتر انرژی می‌شوند؛ البته ناگفته نماند که در بعضی مناطق سرد و تاریک همین تولید ناخواسته گرما می‌تواند ارزشمند باشد.

نوع دیگر، لامپ‌های هالوژن هستند که بسیار کوچک‌تر از لامپ‌های رشته‌ای عادی‌اند و داخل حباب کوچکی هستند که باید این حباب باز هم در زیر یک لایه شیشه‌ای دیگر قرار بگیرد، به این علت که لامپ‌های هالوژن گاهی دچار انفجارهایی می‌شوند و این لایه بیرونی جهت محافظت قرار می‌گیرد، همچنین به طور کلی اثر آتش‌سوزی برای لامپ‌های بدون پوشش خیلی بیشتر است. بازده هالوژن نسبت به لامپ رشته‌ای بیشتر است اما نسبت به لامپ کم‌مصرف از بازده کمتری برخوردار است. بیشترین استفاده از لامپ‌های هالوژنی به خاطر سایز کوچکشان در ویترین‌ها و لوستر‌های خانگی است.

لامپ‌های فلورسنت یا مهتابی همان لامپ‌های باریک و بلندی هستند که با دو نور مهتابی و آفتابی آنها را می‌شناسیم و اغلب تا قبل از فراگیری استفاده از لامپ کم‌مصرف، در خانه‌هایمان از آنها استفاده می‌کردیم. این نوع لامپ بازده بسیار بالاتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن دارد، اما این لامپ‌ها هم مضراتی دارند مثلا اینکه به دلیل نوسانات غیر عادی که در نور این لامپ‌ها ایجاد می‌شود باعث خستگی چشم، سردرد و خستگی اعصاب می‌شوند.

لامپ‌های کم‌مصرف(CFL) دقیقا از لحاظ نقطه مقابل لامپ‌های رشته‌ای قرار می‌گیرند، طوری که میزان نوردهی یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات معادل با یک لامپ کم مصرف ۱۸ وات است. در واقع میزان مصرف انرژی کم مصرف‌ها تقریبا ۱۸ درصد لامپ‌های رشته‌ای است. از دیگر ویژگی‌های مثبت این لامپ‌ها نصب آسان در جای همان لامپ‌های قدیمی است، اما مثل همه لامپ‌های دیگر مضراتی نیز دارند مثلا اینکه چون میزان پرتو ناشی از این لامپ‌ها بیشتر از لامپ‌های معمولی است برای افرادی که پوست حساسی دارند مناسب نیست چرا که کارشناسان معتقدند لامپ‌های کم‌مصرف در درازمدت موجب تسریع ابتلا به بیماری‌های پوستی از جمله سرطان پوست می‌شوند، همچنین بیماری سرگیجه و میگرن را در افراد مبتلا به صرع افزایش می‌دهد. لامپ‌های کم مصرف یا CFL در انواع رنگ‌های سفید(مهتابی)، زرد(آفتابی) و دیگر رنگ‌های آبی، قرمز و سبز تولید می‌شوند. اما لامپ‌های LED عمر بسیار بالایی دارند و به همین دلیل بیشترین موارد استفاده از آنها برای نورپردازی در شب و چراغ‌ها و پروژکتورهای خیابانی و نظامی است، از دیگر کاربردهایشان می‌توانیم به نورپردازی اشیای شیشه‌ای و قطعات یخ در نوشیدنی مهمانان در جشن‌ها و مهمانی‌ها اشاره کنیم. لامپ‌ها LED قیمت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل خیلی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و شاید این بزرگ‌ترین ضعفشان باشد. LED‌ها پرتاب نور قوی‌تری در یک جهت دارند و در مقابل آنها CFL‌ها پخش نوری بالاتری دارند.

اگر لامپ کم‌مصرف شکست

شکستن این لامپ‌ها هم می‌تواند به خطرات جدی منجر شود. گروه تحقیقاتی "فناوری سبز" یا "گرین تک" در ایران می‌گوید، اگر لامپ فلورسنت بر روی خاک شکست تا چند سال هیچ نوع گیاه و درختی در آن منطقه رشد نخواهد کرد.

دکتر افخمی نیز نسبت به خطرات شکستن لامپ ‌کم‌مصرف هشدار می‌دهد: «اگر لامپ کم مصرف شکست، لازم است چند مسئله رعایت شود، ابتدا محیط را باید ۱۵ دقیقه ترک کرد تا بخارات پخش شده در محیط ته نشین شده و وارد سیستم تنفسی نشود».

او در ادامه می‌گوید: «پنجره‌ها را باید باز کرد تا هوا جریان یابد و مقداری از بخارات جیوه خارج شود و نهایتا اینکه به هیچ عنوان از جارو برقی برای جمع کردن ذرات ریختهشدهی لامپ استفاده نشود. چون خود جارو برقی سبب پخش بیشتر ذرات جیوه در محیط میشود و مشکلات آن را خیلی بیشتر میکند».بزرگ‌ترین خطری که شکستن لامپ کم‌مصرف می‌تواند به وجود بیاورد بریدگی‌‌های ناشی از تماس با لبه‌های تیز شیشه یا حباب لامپ در انسان است. خرده‌شیشه‌ها را باید به روش صحیح جمع‌کرد و در کیسه‌ای قرار داد. محدوده‌ی مورد نظر را نیز باید با دستمال مرطوب تمیز کرد و در این کیسه‌جای داد.اگر چاره‌ای جز استفاده از جارو برقی وجود ندارد باید بعد از اتمام کار کیسه‌‌ی جارو برقی را تخلیه و داخل محفظه را با دستمال مرطوب تمیز کرد.

لامپ فلورسنت نوعی لامپ تخلیه الکتریکی گازی است که با برق باعث تحریک بخار جیوه موجود در گاز آرگون و یا نئون می‌شود، که حاصل آن ایجاد پلاسمایی است که از خود پرتو فرابنفش ساطع می‌کند. سپس این پرتو توسط ماده فلورسنت به نور مرئی تبدیل می‌گردد.

تولید لامپ های فلورسنت را باید یکی از پیشرفت های مهم بشر در صنعت روشنایی دانست. چرا که این لامپ ها بودند که به یک باره صنعت روشنایی را متحول کردند و با طیف وسیع رنگ، هزینه پایین تولید و بازدهی بالای نوری خود توانستند جهان روشنایی را به یک باره تسخیر کنند. اما این لامپ ها نیز همانند دیگر ساخته های دست بشر می توانند سلاحی بالقوه برای تهدید بشریت باشند.از این رو است که باید با خطرات بالقوه و مضرات آنها آشنا شویم تا بهتر بتوانیم به مقابله با آن ها بپردازیم.

مهم‌ترین خطر لامپ‌های کم‌مصرف

همانطور که شما هم احتمالاً می‌دانید، یکی از مهم‌ترین خطرات لامپ‌های کم‌مصرف در زمان شکستن آن‌ها ایجاد می‌شود. از آنجایی که لامپ‌های کم‌مصرف حاوی جیوه هستند در نتیجه اگر به هر دلیل بشکنند، جیوه داخل آن‌ها به هوای اطراف وارد می‌شود. جیوه، فلز مایع سمی است که در ترمومترها، باتری‌های الکتریکی و لامپ‌های کم‌مصرف بکار برده می‌شود. مسمومیت با جیوه که از آن با نام هیدرارژیریا (Hydrargyriasis) یاد می‌شود، در اصل یک نوع مسمومیت فلزی است که به واسطه قرار گرفتن در معرض جیوه یا ترکیبات آن بوجود می‌آید.

جیوه فلز سنگینی است که می‌تواند به چندین شکل گوناگون وجود داشته باشد. همه این اشکال به استثنای جیوه مایع ابتدایی سمی هستند و مقادیر ناچیز آن‌ها (کم‌تر از یک گرم) می‌تواند مرگبار باشد. جیوه مهم‌ترین تاثیری که بر بدن می‌گذارد، این است که باعث بسته شدن رگ‌های خونی می‌شود و همین مساله مشکلات و تبعات آتی مسمومیت را به وجود خواهد آورد.

لامپ‌های کم‌مصرف و معجزه‌ مصرف کم‌تر انرژی

یک واقعیت غیرقابل انکار در مورد لامپ‌های کم‌مصرف این است که آن‌ها در مصرف انرژی به راستی خارق‌العاده عمل می‌کنند. بر اساس داده‌های دپارتمان انرژی آمریکا، اگر هر شهروند تنها یک لامپ خانه‌‌اش را از پرمصرف به کم‌مصرف تغییر دهد، معادل این است که جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای را درست به اندازه خروجی ۸۰۰ هزار ماشین گرفته باشد. از طرف دیگر برخی این استدلال را هم مطرح می‌کنند که لامپ‌های قدیمی خیلی بیش‌تر از لامپ‌های کم‌مصرف، جیوه سمی را به محیط‌زیست وارد می‌کنند چرا که نیروگاه‌های ذغال‌سنگی که برای ساخت این نوع لامپ‌ها انرژی تولید می‌کنند، بزرگ‌ترین منبع تولید آلودگی جیوه در روی کره زمین هستند. دلیل اصلی شهرت لامپ‌های کم‌مصرف از نام آن‌ها پیدا است: مصرف کم‌تر که در حدود یک‌چهارم یعنی ۲۵ درصد انرژی در مقایسه با لامپ‌های پرمصرف تخمین زده شده است.