• آگهی های ویژه لوازم یدکی



 عنوان شغل: فروشندهقطعات یدکی

توضیحات شغل
فروش قطعات و تجهیزات یدکی و جایگزین در تعمیرگاه ها یا فروشگاه های قطعات یدکی.

 

دانش ها :

خدمات مشتریان و پرسنل : دانش اصول و فرایندهای خدمت رسانی به مشتریان و پرسنل؛ شامل ارزیابی و سنجش نیاز مشتری، شناخت و بکارگیری استانداردهای کیفیت – در خدمات و ارزیابی رضایت مشتری.

بازاریابی و فروش : شامل شناخت اصول و روشهای مناسب برای عرضه، ترویج و فروش خدمات و محصولات می شود. این حوزه شامل راهبردها و فنون بازاریابی، به نمایش گذاشتن محصولات، مهارتها و شیوه های فروش و سیستم های کنترل فروش نیز می شود.

کامپیوتر و الکترونیک : شامل دانش تخته مدارها، پردازشگرها، تراشه ها، وسایل الکترونیکی، سخت افزار و نرم افزار، مشتمل بر برنامه های کاربردی و برنامه نویسی.

مکانیک : شامل شناخت ماشین ها و ابزارها است که نحوه طراحی، استفاده، تعمیر و نگهداری آنها را شامل می شود.

دانش ریاضیات : شامل علم محاسبات، جبر، هندسه، حساب دیفرانسیل و انتگرال، آمار و کاربردهای آنها است.

 

مهارت ها :

گوش دادن فعالانه : توجه کامل به آنچه که مردم می گویند، وقت گذاشتن برای درک نکات مطرح شده، پرسیدن سوالات مناسب، قطع نکردن سخن دیگران در زمان نامناسب.

سخن ورزی : سخن گفتن با دیگران برای انتقال کارآمد اطلاعات.

جهت دهی به خدمات : جستجوی فعال روشهای کمک به مردم

فهم مکتوبات : درک جملات و پاراگراف های نوشته شده در گزارش های مرتبط با کار

درک اجتماعی : آگاه بودن از واکنش های دیگران و فهمیدن اینکه چرا چنین عکس العمل هایی را نشان می دهند.

متقاعدسازی : متقاعدساختن دیگران جهت تغییر دیدگاهها و رفتارهایشان

 

توانمندی ها :

درک شفاهی : توانایی شنیدن و فهم اطلاعات و نظرات گوینده از خلال واژه ها و جملات

بیان شفاهی : توانایی انتقال اطلاعات و نظرات در گفتگوها به گونه ای که دیگران بتوانند آنها را درک کنند.

بیان واضح : توانایی واضح صحبت کردن به گونه ای که دیگران بتوانند آن را بفهمند.

درک نوشتاری : توانایی خواندن و درک اطلاعات و نظرات مکتوب.

تشخیص گفتار : توانایی تشخیص و درک گفتار دیگران

دید نزدیک : توانایی دیدن جزئیات از نزدیک (در چند قدمی)

 

فعالیتهای حرفه :

کسب اطلاعات : مشاهده، دریافت یا هر روش دیگر کسب اطلاعات از تمام منابع اطلاعاتی مناسب

کارکردن در ارتباط مستقیم با عموم مردم : انجام امور برای مردم یا ارتباط و تماس مستقیم با عموم. این موضوع شامل خدمت به مشتریان در رستوران ها و فروشگاهها و یا دریافت سفارش یا مهمان نیز می شود

فروش یا نفوذ در دیگران : متقاعد کردن دیگران برای خرید محصولات یا برای تغییر در دیدگاهها یا اقداماتشان

شناسایی اهداف، اقدامات و رویدادها : شناسایی اطلاعات از طریق طبقه بندی، ارزیابی و سنجش، و تشخیص تفاوتها یا تشابهات و نیز تشخیص تغییراتشان در شرایط یا وقایع مختلف

مخابره با اشخاص بیرون از سازمان : مراوده با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم مردم و دولت و دیگر منابع بیرونی. انتقال اطلاعات ممکن است به صورت حضوری، نوشتاری، تلفنی و یا الکترونیکی باشد.

ایجاد و حفظ ارتباطات بین پرسنلی : توسعه و گسترش ارتباطات کاری سازنده و همکوشانه با دیگران و حفظ این ارتباطات در طی زمان

 

شرح کار :

تلفن : در شغل تا چه حد باید مکالمات تلفنی صورت بگیرد؟

تماس با دیگران : این شغل تا چه اندازه نیازمند تماس داشتن (تماس رودررو، تلفنی یا روشهای دیگر) با دیگران است؟

ارتباط با مشتریان بیرونی : میزان اهمیت رابطه ی خوب با مشتریان یا عموم مردم در این شغل چقدر است؟

حضور در محیط های محصور با شرایط محیطی کنترل شده : این شغل تا چه حد نیازمند کار در محیط محصور با شرایط محیطی کنترل شده است؟

تناوب یا تکرار تصمیم گیری : تناوب تعداد تصمیم گیری کارکنان که بر افراد، منابع مالی و یا اعتبار و شهرت سازمان تأثیر می گذارد، چقدر است؟

اهمیت صحیح و دقیق بودن : دقت بالا و صحت زیاد در انجام شغل تا چه اندازه مهم است؟

 

علایق :

تجاری : شغل های تجاری دربردارنده راه اندازی و اجرای پروژه ها است. و می تواند رهبری و هدایت افراد و تصمیم سازی های متعدد را در بر بگیرد. گاهی اوقات این شغل ها نیازمند مواجهه با ریسک بوده و اغلب با کسب و کار در ارتباط هستند.

متعارف : شغل هایی که قاعده مند شده و مستلزم پیروی از روش های جا افتاده و فعالیت های عادی شده هستند؛ سر و کار فرد بیشتر با اطلاعات مفصل و داده های دقیق است تا نظرات شخصی.

واقع گرایی : واقعگرایی شغلی در اغلب مواقع شامل فعالیت هایی است که مسائل و راه حل های عملی را دربر می گیرد. این امور غالباً با گیاهان، حیوانات و مواد موجود در جهان واقعی (همچون چوب، ابزارها و ماشین آلات) مرتبط است. اغلب شغل ها مستلزم کار در خارج بوده و کمتر با کارهای کاغذی یا کار در مجاورت دیگران مرتبط هستند.

اجتماعی : شغل های اجتماعی اغلب شامل کار با مردم، تعامل با آنها و آموزش آنها است. این شغل ها اغلب متضمن کمک و یا خدمات رسانی به دیگران است.

پژوهشگرانه : شغل های پژوهشگرانه غالباً شامل کار با ایده ها است و نیازمند تفکر بسیار زیادی است. این شغل ها می تواند شامل جستجوی حقایق و کشف راه حل مسائل به صورت ذهنی باشد

هنری : شغل های هنری به کرّات مستلزم کار با شکل ها، طرح ها و الگو ها است. این شغل ها اغلب نیازمند خودابرازی بوده و کار در آنها مقیّد به قواعد سفت و سخت نیست.

 

سبک کار :

همکاری : شغل نیازمند داشتن روحیه خوش با دیگران و به تصویر کشیدن نگرش همکاری و پاک طینتی است.

کنترل شخصی : شغل نیازمند حفظ آرامش و خویشتن داری، کنترل خشم و جلوگیری از رفتارهای پرخاشگرانه حتی در شرایط بسیار مشکل است.

توجه به جزئیات : شغل نیازمند داشتن دقت درباره جزئیات و انجام وظایف کاری است.

تحمل استرس و فشار : شغل نیازمند پذیرش انتقادات و برخورد آرام و موثر در شرایط پراسترس است.

استقلال : شغل نیازمند ابداع روش های فردی انجام کارها، هدایت خود توام با نظارت اندک یا صفر و وابستگی به خود برای انجام کارهاست.

قابل اعتماد بودن : شغل نیازمند اعتماد، مسئولیت پذیری و عمل به تعهدات است.

 

ارزشهای شغل :

ارتباطات : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، برای کارکنان امکان خدمت رسانی به دیگران و کار با همکاران در یک محیط دوستانه و غیررقابتی را به وجود می آورند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از: همکاری، ارزشهای اخلاقی و خدمات اجتماعی.

استقلال (به عنوان ارزش) : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، برای کارکنان امکان تصمیم گیری شخصی و کار براساس تمایلاتشان را فراهم می کنند. نیازهای متناسب با این ارزش شامل خلاقیت، پاسخگویی و خودکار بودن است.

پشتیبانی : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، مدیریت پشتیبانی که بتواند پشت کارکنان بایستد را ارائه می دهند. نیازهای متناسب با این ارزش شغلی عبارتند از: سیاستهای سازمانی، نظارت بر ارتباطات انسانی و نظارت فنی.

شرایط کاری : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، قادرند برای کارکنان امنیت شغلی و شرایط کاری مناسب را به وجود بیاورند. نیازهای متناسب با این ارزش شغلی عبارتند از: فعالیت، حقوق و مزایا، استقلال، امنیت و شرایط کاری

شناخت : مشاغلی که این ارزش شغلی را بر برآورده می سازند، امکان پیشرفت، پتانسیل لازم برای رهبری و اعتبار مناسب را به وجود می آورند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از: نیاز به پیشرفت، برخورداری از اختیار، شناخت و موقعیت اجتماعی مناسب.

موفقیت : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، مشاغلی نتیجه گرا هستند که به کارکنان اجازه می دهند از قوی ترین توانمندی هایشان استفاده کرده و از شغل شان احساس رضایت کنند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از نیاز به استفاده از توانمندی ها و دستیابی به موفقیت است.

ای صحبت قدیمی هایبازار لوازم یدکی

اینکه سال های سال عمرت را در حرفه و شغلی بگذرانی و به قول معروف موهایت را در آن راه سفید کنی، قطعا باعث به دست آوردن تجارب زیادی شده و حرف های زیادی برای گفتن خواهی داشت. حاج ابوالقاسم حاج عبدالرحیم صاحب یکی از اولین کمپانی های لوازم یدکی است که همراه با برادرش بیش از چهل سال در این صنف مشغول به کار هستند. یافته ها و تجارب ایشان برای کسب موفقیت های بیشتر در این راه مفید بوده و به فعالان در این عرصه بسیار کمک خواهد کرد.

نحوه ورود به حرفه

حاج عبدالرحیم که در گذشته لوازم یدکی انواع مرسدس بنز ۱۶۰، ۱۷۰، ۱۸۰، ۱۹۰ و.. را تامین می کرد، حالا به تامین لوازم انواع ماشین های سبک و سنگین رسیده است. وی درباره شروع به کار می گوید: « از سال ۱۳۳۵ برحسب تصادف وارد حوزه لوازم یدکی شدیم.» ادامه می دهد: « یک مغازه ای در چراغ برق (امیرکبیرفعلی)بود که در آنجا کارمان را آغاز کردیم. مغازه ای که ابتدا ساعت فروشی برادر بزرگترم بود. بعد تصمیم گرفتیم آن را تبدیل به مغازه لوازم یدکی کرده و آرام آرام جلو برویم.» حاج ابوالقاسم می گوید: « در آن برهه تصمیم بر این شد که من به آلمان رفته و اجناس را از آنجا بفرستم تا برادرم بفروشد. چند سالی اجناس را از کشور آلمان می آوردیم اما حالا با توجه به اوضاع بازار به سراغ جنس چینی رفته ایم.» روی دیوار این نوشته خودنمایی می کند: « تمامی کالاهای این شرکت ساخت کشور چین است.» وی ادامه می دهد: « برای یادگیری زبان آلمانی هم در آنجا کلاس های آموزشی می رفتم ، البته ازدواج با همسرم که آلمانی بود در این راه برایم بسیار کمک کننده بود.»

راه و رسم کار

وقتی صحبت به اوضاع و احوال کاری در آن دوران می رسد، می گوید: « تعداد فروشگاه های لوازم یدکی در آن دوران بسیار کم تر از حالا بود. بدین ترتیب ما راحت تر می توانستیم اجناس را به مشتریان عرضه کنیم.» درباره شیوه و راه و رسم کار اضافه می کند: «با این که حجم کار در آن زمان در سطح خیلی بالایی بود، اما اعتماد و اطمینان بین دو طرف یعنی فروشنده و مشتری وجود داشت. در حقیقت حرف همانند سند عمل می کرد و با آن معامله انجام می شد. فروش هم بیشتر به صورت نقدی یا حداکثر حدود یک هفته ای بود.اما حالا بیشتر فروش با چک و سفته صورت می گیرد که مشکلات مخصوص به خود را دارد.»

تفاوت کالاها

فروشنده لوازم یدکی مرسدس بنز که با اکثر شهرستان ها چه در گذشته و چه حالا همکاری دارد، می گوید: « درست است که ما کالای چینی را انتخاب کردیم. اما سعی کردیم بهترین نوع آن را برگزینیم. در واقع چین در چند رده کیفی اجناس را تولید می کند که با همه رقمی قابل عرضه است. رده های مختلف A,B,C که انتخاب ما رده A است. اگرچه قیمت بالاتری دارد اما در جواب خدمت به مشتری چیزی نیست.» وی درباره نقش چین در حوزه لوازم یدکی بیان می کند: « متاسفانه چین در این میان نقش مهم و تاثیرگذاری که شاید تا حدی مثبت بود، ایفا کرده است. در این میان عده ای سود جویان توانستند با سرمایه های اندک پول های کلانی به جیب زده و در نهایت آینده صنف قطعات خودرو و لوازم یدکی را به سمت و سوی خوبی نبرند.»

آموزش در حین کار

حاج عبدالرحیم که کالاهای تولید داخل را در آن زمان بسیار کم می داند، به یاد می آورد: «اوایل که شروع به کار کردیم، خیلی به چند و چون کار وارد نبودیم اما رفته رفته سعی کردیم تا از بازار به صورت تجربی آموزش ببینیم.» وی ادامه می دهد: « آن زمان بیست یا سی قلم کالای لوازم یدکی بود که ما در همان حیطه کار می کردیم. به مرور وقتی تعداد کالاهای لوازم یدکی بالا رفت شغل ما نیز گسترده تر شد و از آنجا که تعداد کسانی که کار واردات انجام می دادند خیلی کم بود، ما با دست باز تری فعالیت می کردیم.»

مشکلات راه

حاج ابوالقاسم که به قول معروف موهایش را در این راه سفید کرده از مشکلات بازار لوازم یدکی چنین می گوید: « این روزها اوضاع بازار خیلی خوب نیست. به نظر من تعداد وارد کنندگان خیلی بیشتر از مصرف کنندگان شده است. » ادامه می دهد: « افرادی که لوازم چینی می فروشند خیلی زیاد شده که در قیمت و کیفیت باهم در رقابتند.»

حجم کار

مرد سال های دور لوازم یدکی دلیل افزایش کار لوازم یدکی را به دو دلیل می داند: « به نظر من ازدیاد انواع و اقسام ماشین های سبک و سنگین، همچنین تغییر نوع کاسبی یعنی کار کردن با چک و سفته علتی است برای بیشتر شدن حجم کار در این حوزه نسبت به گذشته.»

نمایشگاه های مختلف

وی درباره نمایشگاه های مختلفی که به آن ها سرزده می گوید: « حدود ۴۰ سال پیش در فرانکفورت آلمان نمایشگاه برگزار می شد که همین آلمان را در سطح نمایشگاه بسیار برجسته کرده است. من در نمایشگاه کشورهای مختلف دبی ، تایوان و چین نیز شرکت کرده ام.این نمایشگاه ها هم به شناخت فروشنده ها و کارخانه ها کمک می کند هم باعث می شود ما با بازدید از جنس های جدید قراردادهای تازه ببندیم.»

قیمت کالاها

حاج عبدالرحیم که معتقد است خود را به خوبی با بازار وفق داده است درباره بحث قیمت گذاری کالاهای وارداتی می گوید: « در گذشته مرکز بررسی قیمت ها وابسته به وزارت بازرگانی کار قیمت گذاری را انجام می داد. واردکنندگان اجناس را روی یک برگ کاغذ با مهر و امضا قیمتش را ذکر می کردند و تاییدیه را از مرکز می گرفتند.» وی ادامه می دهد: « اما حالا برای قیمت گذاری اجناس وارداتی مرجع خاصی وجود ندارد. البته به دلیل عرضه زیاد کالا، اینطور نیست که هرکسی هر قیمتی که بخواهد کالایش را بفروشد.»

پای صحبت برادر

جواد آقا حاج عبدالرحیم برادر کوچک تر حاج ابوالقاسم که ده سالی از او کوچک تر است، ابتدای سخنش را چنین آغاز می کند: « خدا همیشه در لحظاتی از زندگی نسیمی می فرستد که موفقیت آدمی در آن است. اگر آن نسیم را با موفقیت دریافت کردی فبه المراد ، وگرنه آن نسیم راهش را کج کرده و به سمت شخصی دیگر می رود.» وی ادامه می دهد: « ورود ما به صنف لوازم یدکی همانند این نسیم شکل گرفت. در واقع ما به هرچه رسیده ایم از برکت آن نسیم الهی است.»

جواد آقا درباره اوضاع کسب و کار سال های دور به یاد می آورد: « ۵۵ سال پیش بود که برف خیلی سنگینی آمده بود، آن برف اگرچه سختی زیادی را برای بسیاری فراهم آورده بود، برکتش برای ما خیر آورده باعث شد که فروش خوبی با بستن زنجیر چرخ به دست بیاوریم.» وی که لیسانس زبان آلمانی دارد، از راه و رسم آموزش و تحصیل در جامعه می گوید: « یک تحصیل دانشگاهی برای هر کسی نیاز است و یکی هم تحصیل در جامعه. در واقع این جامعه است که هر کسی را می سازد و پخته می کند.»

 نکات مهم در خرید لوازم یدکی خودرو: لوازم یدکی خودرو یکی از ضروریات در حفظ و نگهداری خودرو میباشد و اینکه همیشه در تهیه لوازم یدکی باید دقت لازم را به خرج داد تا قطعه یدکی که تهیه میکنید اصل باشد .متاسفانه در بازار ایران گاها قطعات چینی درجه 2 و 3 به عنوان جنس اصل به مشتری فروخته میشود.

لوازم یدکی خودرو

و به علت آنکه مشتری توانایی تشخصی جنس اصل از تقلبی را ندارد با قیمت بالایی آن را تهیه میکند و دل خوش از آنکه جنس اصلی تهیه کرده است برای تعویض قطعه تهیه شده با قطعه معیوب راهی تعمیرگاه میشود .پس از انکه کار تعویض قطعه به اتمام رسید و خودرو تحویل مشتری شد او بر خودروی خود سوار میشود به راه خود ادامه میدهد اما به علت آنکه قطعه ای که تهیه کرده بود دارای کیفیت پایین بوده پس از مدتی دوباره مجبور است به تعمیرگاه مراجعه کند واقدام به تعویض قطعه معیوب کند.

لوازم یدکی خودرو

 

علاوه بر اینکه قطعه خراب شده هزینه مجدد برای صاحب اتومبیل خواهد داشت ممکن است به سایر قسمت های اتومبیل آسیب وارد کند و باعث خرابی دیگر قطعات شود،حتی ممکن است که این لوازم یدکی غیر اصل به جان مسافران و راننده آسیب برساند

پس همواره کسانی که قصد تهیه لوازم یدکی خودرو را دارند باید از مراکز مجاز اقدام به تهیه لوازم یدکی کنند تا از مشکلاتی که در بالا ذکر شد جلوگیری کنند.


بهتر است برای خرید لوازم یدکی خودرو با کسانی که در این کار هستند مشورت کنید و ازآن ها بخواهید اطلاعاتی در مورد تشخیص اصالت قطعه به شما بدهند همچنین توصیه میگردد برای تهیه لوازم یدکی خودرو به یکی از نمایندگی ها مراجعه کنید تا بتوانید کالای اصل بخرید هرچند که تشخیص اصل یا تقلبی بود برخی کالا ها برایتان سخت خواهد بود و همیشه سعی کنید از بورس اینگونه قطعات را تهیه کنید مثلا اگر در تهران زندگی میکنید خیابان چراغ برق بورس لوازم یدکی خودرو میباشد.

پرمصرف ترین قطعات و لوازم یدکی اتومبیل کدام ها هستند؟ کدام خودرو پرفروش ترین لوازمات را دارد؟ عمده لوازم یدکیاین اتومبیل ها در کجاها تولید می شود؟
با گسترش و ازدیاد روز افزون وسایل حمل و نقل به خصوص اتومبیل های سواری در سطح شهر نیاز به تعمیر و تامین قطعات این وسایل افزایش یافت. که امروزه تقریبا شاهد آنیم در هر خیابانی تعدادی از افراد در بازار پر رونق خدمات مربوط به خودرو مشغول به کار هستند. گرچه وضعیت خرید و فروش این کالا ها مانند سایر اقلام و صنف های دیگر خوب نیست، اما راکد نشده است. دلیل این امر برای اینست که نیاز به قطعه و لوازم یدکی برای مرد همیشه احساس می شود.

لوازم یدکی

پرمصرف ترین لوازم

برای اینکه بدانیم کدام قطعه در بین لوازمات پر مصرف قرار می گیرد باید توجه کنیم که گردش کدام ماشینها در جاده ها و سطح شهر بیشتر است، بنابراین با کمی دقت و نگاه کردن به اطراف می فهمیم که تاکسی ها و مسافربرها که گردش بسیار بالایی به نسبت بقیه خودروها لوازمات بیشتری مصرف دارند. که ازجمله این قطعات: لوازم برقی، لنت ها، دیسک و صفحه کلاچ، شمع ها، تسمه تایم و روغن خودروها در دوره های زمانی کوتاه نیاز به تعویض پیدا می کند این موارد از پرمصرف ترین لوازمات در بازار به نسبت بقیه قطعات یدکی دیگر هستند. در کلان شهرها و جاهایی که ترافیک های سنگین در داخل شهر زیاد است، مصرف این کالا ها بیشتر و بیشتر نیز می شود.

لوازم پرمصرف

در بین خودروها پراید که بیشتر تعداد تاکسی ها ازین نوع خودرو بوده بیشترین سهم از تعویض قطعات را بخود دارد و بدنبال آن نیز پژو 405 و پژو 206 از دیگر ماشینهای پرمصرف در تعویض لوازم یدکی هستند.
دلیل عمده مصرف این قطعات را باید در بیکیفیت بودن اجناس داخل مغازه ها دانست. لوازمی که گرچه از قیمت بسیار پایینی برخوردارند و مصرف کننده را ترغیب میکند این اجناس ارزان را بخرند اما کیفیت بسیار پایین لوازم سبب شده است که مالکان خودرو همیشه در پی تعویض قطعات ماشین باشند.