رسانندهٔ خدمات اینترنتی یا رسا که از آن با وام‌واژه آی‌اس‌پی (به انگلیسیISP، مخفف Internet Service Provider) نیز یاد می‌شود، واسطهٔ دسترسی کاربران به اینترنت است. این شرکت‌ها از خطوط ارتباطی پرسرعت برای دریافت حجم بالای اطلاعات اینترنت و فرستادن داده‌های ارسالی کاربران به سرورها بهره می‌برند.

در ایران این شرکت‌ها پهنای باند مصرفی اینترنت خود را از شرکت‌های توزیع کننده خدمات اینترنتی (ISDP) دریافت کرده و بر بستر شبکه PSTN مخابرات و یا بستر بی‌سیم بین مشترکین خود تقسیم می‌کنند.

شرکت‌های خدمات اینترنتی از گستره‌ای از فن آوری‌ها برای فراهم آوردن دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند.

برای کاربران خانگی معمولی از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • شبکه‌های بی‌سیم پهن‌باند
  • دسترسی اینترنت کابلی
  • دسترسی با شماره‌گیری
    • مودم
    • شبکه دیجیتالی خدمات یکپارچه
  • خط اشتراک دیجیتال
  • وای-فای
  • فیبر به ایکس

برای کاربران بنگاهی از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • خط اشتراک دیجیتال
  • مترواترنت
  • خطوط استیجاری
  • SHDSL

چند مورد از خدمات اداره پست

شرکت پست با هدف دستیابی عموم مردم به خدمات پستی در عرصه ارتباطات خدمات مختلفی ارائه می‌دهد که به این قرار است:

پست رستانت

کسانی که به هر دلیل آدرس دقیق پستی ندارند، می‌توانند از فرستندگان مرسولات تقاضا کنند تا مرسولات خود را به آدرس یک دفتر و ارائه‌ کارت‌ شناسایی معتبر، دریافت کنند. به این قبیل مرسولات، پست رستانت می‌گویند.

در محل نشانی این‌گونه مرسولات رستانت، باید نام گیرنده، نام شهر و یا دفتری که باید مرسوله در آن جا نگهداری شود، درج و عبارت رستانت نیز با حروف درشت در کنار نشانی نوشته شود. این سرویس می‌تواند انتخاب مناسبی برای گردشگران، مسافران و کسانی که اقامت دائمی در جایی ندارند، باشد.

پست پیشتاز

پست پیشتاز سریع‌ترین سرویس پستی است که کلیه‌ عملیات پستی مربوط به آن از لحظه‌ قبول تا توزیع مرسوله در داخل و یا خارج از کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود؛ سرویس پیشتاز، تحویل و توزیع نامه‌ها را در سطح کشور حداقل در 24 ساعت و حداکثر در 48 ساعت انجام می‌دهد.

هر موسوله‌ پیشتاز دارای یک بارکد 10 و یا 20 رقمی است که امکان رهگیری آن از طریق سایت اینترنتی www.post.ir و پیام کوتاه شماره 2000441 برای همگان جهت اطلاع از سرنوشت مرسوله میسر است.

صندوق شخصی

هر فرد می‌تواند با مراجعه به پست، تقاضای اجاره‌ صندوق شخصی کند. کلیه‌ی مرسولاتی که برای فرد واصل می‌شود، در این صندوق قرار داده شده و با مراجعه‌ی مشتری به او تحویل می‌شود. این سرویس در اکثر دفاتر پستی موجود است. امتیاز این سرویس این است که به جای اعلام نشانی کامل شماره‌هایی به عنوان آدرس اعلام می‌گردد.

پست اکسپرس

شرکت پست در پاسخ به نیاز مشتریان از اول آبان‌ماه 1387 سرویس پست اکسپرس را مجددا ساماندهی و راه‌اندازی کرد. این سرویس، قابلیت توزیع ویژ‌ه‌ی مرسولات را دارد. سرویس پست اکسپرس خدمت خاصی است که در آن مرسولات پستی به درخواست فرستنده و در قبال پرداخت هزینه‌ی مربوطه، با اولویت و حق تقدم بیشتری نسبت به سایر مرسولات توزیع می‌شود.

پست تبلیغ

در این سرویس شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از امکانات موجود و فضاهای تبلیغاتی درون و برون سازمانی شبکه پستی، نسبت به انجام تبلیغات گسترده و موثر برای اشخاص حقوقی اقدام می‌کند.

این تبلیغات شامل خدماتی نظیر درج آگهی‌های تبلیغاتی روی سقف، کف، پیشخوان، دیوار‌های داخلی و بیرونی واحد‌های پستی تلویزیون‌های دفاتر پستی، استند، تابلو اعلانات، صندوق شخصی، کیوسک اینترنتی و مخازن ویژه‌ی توزیع بروشور، بیلبور‌های متعلق به پست، پشت‌بام واحد‌های اجرایی، پوشش موزعین و ناوگان حمل و نقل پستی، پاکات و کارتن‌های پستی، نوارچسب، مهر ابطال نقش تمبر، سایت شرکت، نشریات پستی نظیر بروشور، کتابچه‌ها و نشریات داخلی، سوش‌ها و اوراق پستی، قبوض پستی، توزیع بروشور و نشریاتی تبلیغاتی شرکت‌ها به صورت بدون نشانی در صندوق‌های شخصی و باجه‌های پستی و هم‌چنین در منازل به صورت با نشانی از طریق تعیین مخاطب و با استفاده از بانک غنی اطلاعاتی پست مستقیم و کدپستی ده رقمی می‌وشد.

پست مستقیم

یکی از سرویس‌های نوینی که در شرکت پست راه‌اندازی شده و حلقه‌ی اتصال تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدما با مصرف‌کنندگان و مشتریان است، پست مستقیم می‌باشد. پست مستقیم تنها روش تبلیغاتی است که به عوامل کسب و کار اجازه می دهد تا از طریق بانک‌های اطلاعاتی ویژه‌ی این سرویس، با مخاطبان مورد نظر خود به‌طور مستقیم ارتباط برقرار نمایند.

صندوق پست صوتی

در این سرویس تماس گیرنده‌ بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی می‌تواند برای مشترکین این سرویس پیغام ارسال کند. مدیران ارشد مسوولان روابط عمومی و بخش بازاریابی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، کسبه و بازاریان، رسانه‌های ارتباط جمعی و... با استفاده از این سرویس می‌توانند ارتباط با اقشار مختلف مردم، مشتریان و مصرف‌کنندگان خود را حفظ کرده و ارتباطات مردمی خود را سامان بخشند.

مشتریان در تهران می‌توانند پس از اخذ اشتراک و دریافت شماره صندوق پستی صوتی، شماره رمز خود را وارد و پیام‌های مورد نظر را بشنوند یا با وارد‌ کردن شماره صندوق مورد نظر برای مشترک آن‌ها پیام بگذارند.

متقاضیان این سرویس می‌توانند برای کسب اطلاعات بیش‌تر با شماره تلفن‌های 88749308 و 88749249 مرکز فن‌آوری اطلاعات شرکت پست تماس حاصل بگیرند.

پست تلفن 193 (پیک ویژه)

تردد‌های غیرضروری در شهرها، علاوه بر افزایش انواع آلودگی‌های محیط‌ زیست، از میزان بهره‌وری نیز می‌کاهد. به همین منظور شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، با راه‌اندازی سرویس پست تلفنی این امکان را ایجاد کرده است تا شهروندان بتوانند مرسولات و امانات خود را در کم‌تر از دو ساعت از منزل به مقصد مورد نظر ارسال کنند.

سرویس مذکور در حال حاضر در گستره‌ تهران بزرگ راه‌اندازی شده است.

متقاضیان این سرویس می‌توانند به جای مراجعه‌ی مستقیم به پست، با شماره تلفن 193 تماس گرفته و تمامی عملیات را به کارکنان پست واگذار کنند؛ هم‌چنین در حال حاضر دو شرکت خصوصی با شماره تلفن‌های 8410 و 8420 نیز با شرکت پست در ارائه‌ی این سرویس همکاری می‌کنند.